Pædagogik og metode
I Samala tilrettelægges og udføres de daglige pædagogiske indsatser med udgangspunkt og respekt for det enkelte menneske.
I det daglige er der samarbejde, borger og medarbejder imellem, der arbejdes med synlige delmål igennem strukturerede handleplaner/ bestillinger. Der vægtes i høj grad en tydelig kommunikation, og dialog imellem borgeren og nær/fjernmiljø, samt observationer i forskellige arenaer.
I Samala, er der ved alle forløb en rød tråd igennem det daglige arbejde med borgeren.
Ved forløb med børn og unge, tilrettelægges indsatsen ud fra principperne bag ICS, med særligt fokus på barnets udviklingsmæssige behov:
Sundhedsforhold; Skoleforhold og læring; Fritidsforhold og venskaber; Udvikling og adfærd og Familieforhold.
Voksne
Ved forløb med borgere over 18 år, visiteret via voksenparagrafferne, SL § 85, § 107, § 108, tilrettelægges indsatsen ud fra principperne bag Voksenudredningsmetoden (VUM).
Målene fra bevilgende myndighed indplaceres i undertemaerne:
Praktiske opgaver i hjemmet; Egenomsorg; Kommunikation; Mobilitet; Samfundsliv; Socialt liv og Sundhed.
Effektmåling
Dokumentation og effektmåling