Skip to main content

Bo- & opholdssted

Samala tilbyder en række døgntilbud for børn, unge og voksne, som har brug for et trygt og udviklingsorienteret miljø. Vores tilbud omfatter alt fra børne- og ungehjem til botilbud og specialiserede afklaringsforløb, der tager udgangspunkt i § 107. Alle vores indsatser er baseret på individuelle behov og tilpasses for at skabe de bedste rammer for udvikling og trivsel.

Botilbud i Samala drives jf. SL § 107 (midlertidig botilbud), samt SL § 108 (længerevarende botilbud), og er godkendt af socialtilsynet, som fører tilsyn med botilbuddene.

Afdeling Jordemodervej og afdeling Engvej

Afdelingen Jordemodervej er beliggende lige uden for Ringsted by på Midtsjælland. Afdeling Engvej ligger i en lille by uden for Næstved. Afdelingerne arbejder med børn og unge der har brug for 1:1 eller 2:1 støtte, herunder børn og unge der har brug for hjælp til personlig pleje indtil de mestrer dette selv.

Afdelingerne arbejder med udgangspunkt i ICS-modellen og udarbejder i samspil med barnet/den unge målbare delmål. Vi arbejder sammen med barnet eller den unge om at opøve højst muligt funktionsevne, således barnet eller den unge tilegner sig kompetencer til at kunne opnå mest mulig autonomi.

Ved indflytning udarbejder vi i samarbejde med barnet/den unge en trygheds- og trivselsplan, der danner udgangspunkt for samspillet mellem børnene/de unge og os medarbejdere.

Metode

Vi arbejder med en TEACCH inspireret metode, hvor vi støtte barnet/den unge til at kunne flest mulige funktioner uden eller med mindst mulig støtte over tid. Til dette kan vi udarbejde hjælpemidler der kan kompensere barnet eller den unges vanskeligheder.

De fysiske rammer egner til børn og unge uden fysiske funktionsnedsættelser.

Botilbud Vedskøllevej

Samala bo- og opholdssted afdeling for voksne er beliggende i Herfølge på Østsjælland. Afdelingen er godkendt efter SEL §107 og §108. Vi tilbyder normering fra 1:1 til 1:4. Alle borgeren på afdelingen har kan eller har potentiale til at indgå i et fællesskab med de andre borgere på afdelingen. Borgere med 1:4 normering forventes alle at have ekstern beskæftigelse eller aktivitets- og samværstilbud.

Vi arbejder med udgangspunkt i VUM 2.0 og udarbejder i samarbejde med borgeren konkret delmål med henblik på at opbygge eller vedligeholde borgens funktionsevne. Formålet er at borger opnår kompetence til højst mulige grad af autonomi og opbygger en samhørighed med andre borger på afdelingen og i nærmiljøet.

Vi udarbejder ved indflytning en trygheds- og trivselsplan sammen med borgeren og over tid udvikler vi sammen med borgeren hjælpemidler der kan fremme autonomien.

Metode

Vi udarbejder ved indflytning en trygheds- og trivselsplan sammen med borgeren og over tid udvikler vi sammen med borgeren hjælpemidler der kan fremme autonomien.

Vi arbejder med LA2 og TEACCH inspireret metoder også med KAT-kassen, samt NADA.

Vi har fokus på opbygning af samhørighed på afdelingen og hver eftermiddag tilbydes fællesaktiviteter og tur i weekenden. Herudover har vi et gamerrum og et kreativt værksted på afdelingen.

De fysiske rammer egner til voksne uden fysiske funktionsnedsættelser.

For yderligere oplysninger ang. bo- & opholdssted

Kontakt gerne Sara i visitation 

Visitationsansvarlig
Sara Maria Hansen
Tlf. 60540883
sh@samala.dk

Ofte stillede spørgsmål

Kan man søge boligstøtte til jeres lejemål?

Ja, som lejer på egen lejekontrakt, kan du søge boligstøtte i den kommune hvor du bor. Ansøgningen foregår på borger.dk. For at søge om boligstøtte skal du vedhæfte en kopi af din lejekontrakt.

Er der husorden for jeres lejemål?

Ja, når man som lejer indgår aftale med Samala om en lejebolig, så underskrives der sammen med lejekontrakten en husorden som er gældende for det pågældende lejemål/ afdeling.

Bestemmelserne i husordene kan varierer, afhændig af brugergruppe og tilbudsform. Husordenen skal sikrer at lejemålet er et rart og hyggeligt sted at være, for lejer selv og de øvrige beboere.

For børn og unge under anbringelse, går husordenen under navnet: Samarbejdsaftale

Hvordan foregår aconto forbrugsudgifter?

Som lejer betaler du hvert måned et a conto beløb for varme, vand, mv. A conto beløbet er fastsat ud fra afdelingens gennemsnitlige forbrug.

Ved årets afslutning udregnes, hvor meget du reelt set har brugt. Herfra fratrækkes hvad du har betalt a conto. Enten har du betalt for meget eller for lidt.

Ved for meget betalt, fratrækkes beløbet i din huslejeregning i den efterfølgende måned.

Hvis du har betalt for lidt, så afregnes overforbruget sammen med den næstkommende huslejeopkrævning. Ved efterregning over kr. 200,00, kan der ansøges om at indgå en afdragsordning i rater. For at ansøge om sådan en aftale, skal du kontakte boligadministrationen på bolig@samala.dk

Samala udsender varmeregnskaberne 4-5 måneder efter varmeregnskabets afslutning.

Hvordan foregår fraflytning?

Når du fraflytter dit lejemål hos Samala, skal du tilbageleverer det i samme stand som ved indflytning.

Du skal fraflytte lejemålet senest 14 kalenderdage før sidste dag i måneden, så Samala kan klargøre lejemålet til ny lejer.

Du vil gennemgå lejemålet med en med en medarbejder fra vores boligadministration, hvor eventuelle udredninger aftales. Evt. istandsættelse modregnes i dit indskud, og du modtager opgørelse herpå.

Ved lejemål uden indskud, kan der være andre regler gældende, dette oplyses du skriftligt ved opsigelse af lejemålet.

Min nøgleapp virker ikke. Hvordan kommer jeg ind?

Hvis du oplever udfordringer med din nøgleapp, så prøv følgende:

1) Opdaterer nøgleapp ved at fører fingeren ned over skærmen imens appen er åben
1A) Sikrer at bluetooh er tændt.

Hvis du skifter telefon, så skal nøglen genaktiveres.
Kontakt det tilknyttede personale for hjælp eller kontakt Samala og snak med omstillingen (hverdage indenfor almen telefontid) eller døgnvagten (udenfor almen telefontid)

Hvorfor skal jeg have en indboforsikring?

Forsikringen dækker dine ting i boligen, samt i kælder eller depot ved tilfælde af brand, indbrud, mv.

Hvordan skal jeg vedligeholde min bolig?

Som lejer i Samala har du ansvaret for at passe på og vedligeholde din bolig, så den fremstår præsentabelt.

Du skal jævnligt rengøre din bolig, dagligt lufte ud og du må ikke tørre tøj indendørs, for derved at mindske muligheden for fugtskader, såsom skimmelsvamp og lignende.

Hvis der er noget i boligen som ikke fungere eller ting som går i stykker, skal du kontakte os på bolig@samala.dk 

Du har selv ansvaret for at skifte sikringer og pærer i lamper. Ved strømsvigt, tjek altid sikringsskabet inden du ringer til os. Hvis du bor i en bolig med tilknyttet personale, og eller nattevagt, så tag kontakt til denne.

Er der opsyn med min lejebolig?

I boliger under Samala, er der om natten i weekender og på særlige helligdage, opsyn af eksternt vagtfirma.  Det foregår således, at en vægter på X antal gange i løbet af natten roterer rundt på ejendommen.

Ordningen er forebyggende.

Kan jeg blive skrevet op til en bolig?

Boligerne i Samala er forbeholdt kommuner og tildelingen af bolig skal gå igennem din hjemkommune.

Nogle af Samala´ boliger er reserveret til en specifik kommune, og man kan privatperson ikke komme i betragtning til disse.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved indskudslån?

Når du skal søge om indskudslån, og eller enkeltydelse til betaling af indskud, så skal du vente med at underskrive din lejekontrakt, til lånet er bevilget, da kommunen ellers vil påstå at du har en bolig og derfor giver afslag.

Du skal selv gøre Samala opmærksom på at du skal søge indskudslån, og derfor har brug for en ikke-underskrevet lejekontrakt.