Samala er en virksomhed som tilbyder støtte til børn, unge og voksne efter
- Barnets Lov (BL) § 43
- Servicelovens (SEL) § 85
- Servicelovens (SEL) §§ 107-108.
Der arbejdes ud fra FFB: Fælles Faglige Begreber, VUM 2.0 – Voksen Udredningsmetoden og ICS – Integrated Children’s System.
Vi kan bl.a. tilbyde en bred vifte af velfærdsydelser indenfor det socialpædagogiske område:
- Individuelle afklaringsforløb på 3-6 måneder, hvis behov, tilbud om midlertidig bolig
- Støtte efter SEL § 85/ungestøtte efter Barnets Lov § 114, hvis behov tilbud om midlertidig bolig
- Længerevarende botilbud efter SEL §§ 107 og 108
- Børn og ungehjem
- Egne værelser, kollegier eller kollegielignende børne- og ungehjem
- Socialpædagogiske støtte efter SEL § 85 i borgerens eget hjem og/eller virtuelt, vikarydelser, mentorydelser eller familiebehandling
Hos Samala tilrettelægges og udføres de daglige pædagogiske indsatser med udgangspunkt og respekt for det enkelte menneske.
I det daglige er det samarbejde, borger og medarbejder imellem. Der arbejdes med synlige delmål igennem strukturerede handleplaner/bestillinger. Der vægtes i høj grad en tydelig kommunikation og dialog imellem borgeren og nær/fjernmiljø, samt observationer i forskellige arenaer.
I alle vores tilbud arbejder vi med @Low Arousal – en tilgang, der skaber tryghed og udviklingsmuligheder. Vores kerneopgave er at øge borgerens kompetencer til at opnå større autonomi og dermed opnå større samhørighed både i 1 til 1 kontakten med pædagogisk støtte men også i større sociale sammenhænge med jævnaldrende.
I Samala arbejder vi ud fra de 4 dyder
Selvindsigt over selvsikkerhed
Det er vigtigere, at du ved hvem du er, fremfor at stole blindt på dine kompetencer.
Hårdt arbejde over intentioner
Det er vigtigere, at du får handlet, fremfor endeløst at afvente på den “gyldne løsning”.
Ærlighed over medfølelse
Det er vigtigere, at du ligeværdigt siger din mening, fremfor at søge konfliktminimering.
Fakta over
følelser
Det er vigtigere, at du kommunikerer ud fra fakta, fremfor “synsninger” og meninger.